Gehandicaptenparkeerkaart

Heeft u een loopbeperking en rijdt u auto? Of heeft u een handicap en kunt u niet zelf rijden? Dan kunt u een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) aanvragen. Het aanvragen van een GPK loopt via uw gemeente. De gemeente vraagt in de meeste gevallen een medisch advies op bij een onafhankelijk medisch adviesbureau. Soms vraagt de gemeente om zelf voor een medisch advies te zorgen. U kunt hiervoor bij ons terecht. Vraag na bij uw gemeente hoe de procedure verloopt.

 

Vrouw verlaat gehandicaptenparkeerplaats

Wat is een gehandicaptenparkeerkaart?

Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u uw auto op aangegeven gehandicaptenparkeerplaats parkeren. Deze parkeerplaatsen liggen dichtbij winkels en andere voorzieningen. U hoeft dan niet ver te lopen. De gehandicaptenparkeerkaart is geldig in alle EU-landen, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. Een parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig, is altijd is persoonsgebonden en kan voor elke auto gebruikt worden. Als kaarthouder kunt u van auto wisselen of een auto lenen.

Vrouw in rolstoel op straat

Welke gehandicaptenparkeerkaarten zijn er?

Er zijn parkeerkaarten voor bestuurders, passagiers en instellingen.

  • Bestuurderskaart: u heeft een handicap, maar kunt wel zelfstandig een auto besturen.
  • Passagierskaart: u heeft een handicap en kunt niet zelf een auto besturen. U heeft iemand anders nodig om van deur tot deur vervoerd te worden.
  • Instellingen: vervoert u mensen met een handicap? Dan kunt u een gehandicaptenparkeerkaart voor instellingen aanvragen.

Wanneer kunt u een GPK aanvragen?

Mensen met een handicap kunnen in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Hiermee kunt u parkeren op de daarvoor aangegeven parkeerplaatsen. Verder mag u onbeperkt parkeren op plaatsen waar voor anderen een beperkte parkeertijd geldt. Voor particulieren zijn er twee gehandicaptenparkeerkaarten.

Om voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking te komen moet u aan een aantal voorwaarden voldoen.

U komt in aanmerking voor een bestuurderskaart als:

  • U tenminste gedurende een half jaar een bestuurder bent van een motorvoertuig op meer dan twee wielen of van een brommobiel en in bezit bent van een rijbewijs;
  • U ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking heeft van tenminste een half jaar;
  • U met gebruikelijke hulpmiddelen, minder dan 100 meter aaneengesloten zelfstandig te voet kan overbruggen of u permanent rolstoel gebonden bent.

Passagierskaart – aan te vragen als:

  • U een passagier bent van een motorvoertuig op meer dan twee wielen of van den brommobiel;
  • U ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking heeft van tenminste een half jaar;
  • U met gebruikelijke hulpmiddelen, minder dan 100 meter aaneengesloten zelfstandig te voet kan overbruggen of u permanent rolstoel gebonden bent;
  • U continu de hulp van de bestuurder nodig heeft om van deur tot deur vervoerd te worden.

Meer informatie hier kunt u vinden.

Een onafhankelijk adviserend arts beoordeelt tijdens een medisch onderzoek of u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart. De gemeente neemt vervolgens een besluit op basis van het zwaarwegend medisch advies.

Een medisch onderzoek is niet nodig als de gemeente over gegevens beschikt waaruit blijkt dat u nog steeds aan de voorwaarden voldoet. Dit kan bijvoorbeeld een keuringsrapport zijn waarin staat dat de handicap chronisch of definitief is. Uw gemeente kan u hierover meer informatie geven.

Wilt u een medische keuring aanvragen?

De aanvraag of verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart verloopt in de meeste gevallen via uw gemeente. Voordat u een aanvraag doet, controleer hoe het proces binnen uw gemeente geregeld is.

Als uw gemeente vraagt om zelf zorg te dragen voor medisch advies, kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Hiervoor dient u de volgende stappen te doorlopen. Een keuring kost geld. Laat u voldoende informeren of u mogelijk in aanmerking komt voor een GPK. U kunt de volledige regeling GPK vinden op Mijn Overheid.

 

Stap 1: aanvraagformulier Vraag het aanvraagformulier voor uw gemeente per e-mail op via info@argonaut.nl. Geef in uw mail aan in welke gemeente u woont. U krijgt dan per e-mail een aanvraagformulier toegestuurd.

Heeft u een tolk nodig?
Als u voldoende Nederlands spreekt dan moet u zelf voor een tolk zorgen. Dit hoeft geen officiële tolk te zijn. U mag ook een kennis meenemen die wel voldoende Nederlands spreekt. Minderjarige kinderen mogen niet optreden als tolk.

Let op!
Kan het onderzoek door taalproblemen niet goed worden uitgevoerd, dan kan de arts geen advies uitbrengen en heeft u voor niks kosten gemaakt.

Stap 2: kosten Het bedrag dat u nog moet betalen bent, hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld in welke gemeente u woont. De kosten voor medisch advies binnen uw gemeente staan vermeld op het aanvraagformulier. Deze kosten moet u vooraf te betalen. Uw aanvraag behandelen we nadat u het volledige bedrag heeft betaald.

Zodra Argonaut uw aanvraag verwerkt heeft krijgt u een mail met informatie over de betaling.

Het verschuldigde bedrag kunt u dan overmaken op:
Rekeningnummer: NL63 RABO 0314190651
Ten name van: Argonaut Advies

Vermeld hierbij het referentienummer uit de mail.
Stap 3: medisch onderzoek Pas als Argonaut advies het bedrag van u heeft ontvangen, stuurt Argonaut Advies u een uitnodigingsbrief toe. In de brief kunt u lezen waar, op welke datum en hoe laat u medisch wordt onderzocht.

Een onafhankelijk adviserend arts verricht het medisch onderzoek volgens de Richtlijn Gehandicaptenparkeervoorzieningen 2022 van de Vereniging Artsen Volksgezondheid (VAV). Aan het einde van het medisch onderzoek vertelt de arts of u in aanmerking komt voor de gevraagde gehandicaptenparkeerkaart.

Medische gegevens opsturen

Medische gegevens opsturen

Bij de uitnodiging ontvangt u zowel schriftelijk als digitaal een medisch vragenformulier. U kunt het schriftelijk invullen en meenemen naar het spreekuur of u kunt het digitaal invullen. Heeft u medische gegevens over uw lichamelijke, mentale of verstandelijke beperking? Dan kunt u dit meenemen naar het spreekuur of bij voorkeur alvorens via de link die u tijdens de uitnodiging krijgt uploaden. Denk aan brieven van specialisten, huisarts, medicatielijst of andere medische informatie over onderzoeken over uw beperkingen.

Bent u verhinderd?

Kunt u op de afgesproken datum of tijdstip niet aanwezig zijn voor uw keuring? Neem dan minstens 24 uur van tevoren telefonisch contact op met Argonaut Advies om een nieuwe afspraak te maken.

Let op! Belt u te laat (binnen 24 uur voorafgaand aan uw afspraak) of in het geheel niet uw afspraak af. Dan krijgt u uw geld niet terug. U moet dan een nieuwe aanvraag doen en opnieuw het bedrag betalen.

Naar het spreekuur komen

U komt op de afgesproken datum en tijd (eventueel met uw tolk) naar het spreekuur.

Wat moet u meenemen of kunnen overhandigen?

  1. Een geldig legitimatiebewijs. Dit is een paspoort, een identiteitsbewijs, een rijbewijs of een vreemdelingendocument. Een bankpas is niet geldig als legitimatiebewijs.
  2. Uw medische gegevens, Heeft u medische gegevens over uw lichamelijke beperking of verstandelijke handicap niet voor het spreekuur geüpload? Neemt u die dan mee naar het spreekuur.

Zorg ervoor dat u tijdig aanwezig bent en het juiste legitimatiebewijs bij u heeft. Als u te laat komt of u niet kan legitimeren, dan kan het onderzoek niet worden uitgevoerd en heeft u voor niks kosten gemaakt. U moet dan een nieuwe aanvraag doen en opnieuw het bedrag betalen.

Het medische onderzoek

Tijdens het spreekuur stelt de arts u vragen. De vragen hebben te maken met uw lichamelijke en mentale gezondheid en/of uw verstandelijke vermogens. Ook zal de arts vragen stellen om uw dagverhaal in beeld te krijgen. Het kan zijn dat de arts een lichamelijk onderzoek moet uitvoeren, dit is niet altijd nodig. Het spreekuur duurt ongeveer 15 á 20 minuten. Aan het einde van het spreekuur vertelt de arts of hij/zij een positief of negatief aan de gemeente geeft over uw aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart. Als de arts een positief advies voor een gehandicaptenparkeerkaart geeft, zal hij/zij tevens een geldigheidsduur van de kaart adviseren (minimaal 6 maanden, maximaal 5 jaar).

Inzage- en correctierecht

Op het advies van de arts is inzage- en correctierecht van toepassing. Dat betekent dat u het recht heeft het advies in te zien en eventuele feitelijke onjuistheden kan laten verbeteren, voordat het advies aan de gemeente verstuurd wordt. Indien u hier gebruik van wilt maken kunt u dit tijdens het onderzoek bij de arts aangeven. De adviesrapportage sturen wij in dat geval eerst naar u, waarna u  de tijd heeft om de adviesrapportage na te lopen op feitelijke onjuistheden. U kunt niet de uitkomst van het advies of de beoordeling van de arts aan laten passen. Het advies is namelijk opgesteld vanuit de expertise van de beoordelend arts. Indien u niet tijdig reageert, wordt het advies niet doorgestuurd aan de opdrachtgever.

Voor kinderen tot 12 jaar hebben de ouders (voogd) zonder meer recht op inzage, voor kinderen vanaf 12 jaar moet het kind de ouder (voogd) toestemming geven om het advies in te zien.

Blokkeringsrecht

Op het aangevraagde advies is het blokkeringsrecht van toepassing. Indien u gebruik wilt maken van het blokkeringsrecht kunt u dit aan de arts aangeven. Dat betekent dat er geen advies aan de gemeente gestuurd wordt. Wij stellen de gemeente  op de hoogte van het feit dat u het advies blokkeert. Het conceptadvies wordt wel in het dossier opgeslagen.

Beeld- en geluidsopnames

Met betrekking tot het maken van beeld- en geluidsopnames willen we u erop wijzen dat we de richtlijnen van de KNMG hierin volgen. Indien u hier gebruik van wilt maken, willen wij u vragen dit vooraf aan het onderzoek aan Argonaut kenbaar te maken.

Bescherming van uw privacy

Argonaut Advies doet er alles aan om uw privacy zo goed mogelijk te beschermen. Wij moeten bij geven van het advies bepaalde regels volgen. Die regels zijn onder andere opgenomen in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst, in gedragsregels van de Stichting Register Arbeidsdeskundige en het Nederlands Instituut voor Psychologie.

Compliment of klacht

Heeft u een compliment of klacht over Argonaut Advies?

Argonaut Advies heeft een complimentenregeling en een klachtenregeling. Heeft u een klacht? Dan wordt deze volgens een vaste procedure behandeld. Meer over privacy en over de klachtenregeling vindt u op hier.

Het medische rapport

Na het onderzoek kan ontvangt uw gemeente het medische rapport.

De arts kan twee soorten adviezen geven:

  • De arts vindt dat u niet in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart op grond van de gestelde criteria.
  • De arts vindt dat u wel in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart op grond van de gestelde criteria.

Als u in aanmerking komt voor de gehandicaptenparkeerkaart, geeft de arts de geldigheidsduur aan (minimaal zes maanden en maximaal vijf jaar).

De arts stelt een rapportage met het advies aan de gemeente. Als u een kopie wilt van het advies wilt ontvangen, kunt u dit aangeven bij de arts. U mag het advies ook lezen voordat dit wordt opgestuurd naar de gemeente. Dit heet het inzage- en correctierecht. U kunt het advies controleren op feitelijke onjuistheden en formeel akkoord geven voor verzending. Let op! Feitelijke onjuistheden zijn een verkeerd genoteerde naam of leeftijd. De inhoud van het advies blijft onveranderd. Argonaut Advies verwacht binnen 10 werkdagen een reactie op de rapportage.

Let op! De criteria voor een gehandicaptenparkeerkaart zijn erg streng. Het kan dus zijn dat de arts een negatief advies aan de gemeente geeft voor de aanvraag. Dat betekent echter niet dat u uw geld terugkrijgt.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Heeft u een vraag over (het aanvragen van) medisch advies voor een gehandicaptenparkeerkaart? Neem dan contact op. Vul het formulier in of bel ons via via 088 229 8080.

 

Search button

Verbeterde leesbaarheid

Hoog contrast

Annuleren
Opslaan