Vraag en antwoord

Welke informatie moet ik aanleveren bij een aanvraag?

U dient bij ons van de volgende informatie een kopie aan te leveren

Verplichte documentatie:

  • Voorkant van de Valys-pas
  • Episodelijst op te vragen bij uw huisarts*
  • Een motivatie hoe uw diagnose ertoe lijdt hoe u niet met de trein kunt reizen.**

Indien beschikbaar:

Beschikking van de verstrekking van een rolstoel/scootmobiel vanuit de Wmo***

* In dit artikel kunt u meer lezen over dit onderwerp. U kunt dit ook laten lezen aan uw arts.
** Zie ook de pagina aanvraag doen
*** Let op: een zelf aangeschafte scootmobiel/rolstoel kunnen wij niet meenemen in de beoordeling.

Als ik nu geen begeleiding heb, kom ik dan in aanmerking voor het hoog persoonlijk kilometer budget?

Het regelen van begeleiding wordt als eigen verantwoordelijkheid van de aanvrager gezien. Het niet voorhanden hebben van begeleiding is geen reden tot toekenning van het HPKB. Stel dat u niemand heeft die u kan helpen met een treinreis, dan kan de NS u op verschillende manieren hiermee helpen. Daarnaast kan de Valys u helpen met een reisassistent van de taxi naar de trein. In de trein kunt u gebruik maken van het Valys reismaatje. Dit is een soort telefoon. Hiermee kunt u direct hulp krijgen, als u hulp nodig hebt tijdens de treinreis.

Kijk op de website van Valys voor meer informatie

Voor hoeveel jaar wordt het HPKB toegekend?

Het HPKB wordt voor het leven toegewezen. Dit betekent dat het HPKB niet tijdelijk kan worden ingezet.

Ik wil een aanvraag doen voor het HPKB, kunt u een formulier naar mij opsturen?

Wij verwerken doorgaans enkel digitale aanvragen. Mocht u niemand in uw omgeving hebben die u kan helpen bij het invullen van een digitale aanvraag, zullen wij per post een aanmeldformulier opsturen. Zie ook de pagina “Aanvraag doen voor een HPKB“.

LET OP: Een digitale aanvraag heeft doorgaans een stuk kortere doorlooptijd dan een papieren aanvraag.

Search button

Verbeterde leesbaarheid

Hoog contrast

Annuleren
Opslaan